Perjalanan Hijrah Dan Dakwah Rasulullah SAW
Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi dengan limpah
kurniaNya saya ingin berkongsi sedikit ilmu tentang Dakwah Rasulullah S.A.W.
di Madinah melalui Ilmu Dakwah ini. Hijrahnya kaum muslimin ke Madinah adalah
sebagai awal mula marhalah (tahap) dakwah ketiga, iaitu Marhalah Tathbiq
Al-Ahkaam Al-Islami (Penerapan Syari'at Islam). Hal ini diperkenal dengan
didirikannya Daulah Islamiyah (Negara Islam) sebagai pelaksana hukum Islam dan
sebagai pengemban (pemikul) risalah Islam ke seluruh pepenjuru dunia melalui
dakwah dan jihad. Ada pun tahap ketiga ini dimulai dengan tibanya Rasulullah ke
Madinah melalui peristiwa hijrah Rasulullah pada tahun 622M bersama sahabat
baginda, Abu Bakar.
Dakwah Islamiah bukanlah suatu kegiatan sambilan
kerana ia merupakan suatu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh umat
Islam. Ia perlu dilakukan oleh orang yang berilmu bukan sekadar orang yang
berminat atau bersemangat. Seorang pendakwah perlu mengetahui asas-asas ilmu
dakwah sebelum ia memasuki dalam dakwah Islamiah itu. Dalam mengetahui
asas-asas ilmu dakwah, kita boleh mempelajari manhaj-manhaj dakwah Nabi
Muhammad s.a.w, di mana baginda merupakan perintis kepada ilmu dakwah yang
boleh diguna pakai sehingga hari ini.
Manhaj-manhaj Nabi Muhammad s.a.w telah banyak
diperjelaskan dalam al-Quran dan as-Sunnah. Dalam penjelasan tersebut, banyak
menceritakan tentang pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah yang boleh
diaplikasikan untuk menyebarkan mesej-mesej dakwah itu. Namun begitu, masih
ramai umat Islam pada masa kini tidak memahami manhaj-manhaj dakwah Nabi
Muhammad s.a.w yang telah diperjelaskan untuk diguna pakai pada konteks masa
kini. Hal ini berlaku kerana keadaan umat Islam pada masa kini tidak lagi
menghayati ajaran Islam itu dengan sebaik mungkin dan mungkin ramai telah
terpengaruh dengan budaya barat yang sememangnya telah tersimpang jauh dari
ajaran Islam.
Dalam menghadapi situasi ini, kita sebagai umat Islam
perlu mempelajari manhaj-manhaj dakwah Nabi Muhammad s.a.w khususnya di Madinah
yang boleh diaplikasikan dalam konteks masa kini. Hal ini kerana seruan dakwah
adalah menjadi tanggungjawab kepada setiap umat Islam seperti dalam firman
Allah (SWT) dalam surah ali-Imran ayat 104 :
Maksudnya:
“dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang
menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh
berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah
(buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang
berjaya”. (Surah ali-Imran, 3:104)
GAMBARAN
KOTA MADINAH SEBELUM PENGHIJRAHAN NABI MUHAMMAD S.A.W
Madinah merupakan sebuah kota bagi
sebuah masyarakat majmuk. Dari sudut etnik, ia terdiri daripada etnik Arab dan
etnik Yahudi. Orang Yahudi terdiri daripada tiga kabilah, iaitu Qainuqa’,
al-Nadir dan Quraizah. Antara kabilah-kabilah ini tidak aman kerana adanya
perbalahan dan rebutan antara mereka. Manakala di kalangan orang Arab pula
terdiri daripada beberapa suku kaum, seperti Khazraj dan Aus. Keadaan mereka
sentiasa bermusuhan, sama ada antara etnik dan kabilah atau suku kaum. Orang Arab
Madinah samalah dengan orang Arab lain, menganuti kepercayaan keberhalaan,
memuja dan menyembah patung-patung berhala (Ab Aziz Mohd Zin, 2001:57).
Sebelum penghijrahan Nabi Muhammad
s.a.w ke Madinah, Islam telah diketahui oleh penduduk Madinah dan ramai telah
memeluknya. Hubungan sesetengah orang Madinah dengan Nabi Muhammad s.a.w di
Makkah sejak beberapa tahun sebelum hijrah menyebabkan agama ini tidak dikenali
dan disebarkan di Madinah. Walaupun sebelum hijrah, Islam tidak asing lagi bagi
penduduk Madinah.
HIJRAH DAN
DAKWAH RASULLULLAH SAW
Walaupun hijrah bermaksud keluar atau
berpindah namun dari segi penggunaannya, secara umum dalam islam, ia merujuk kepada perpindahan atau hijrah
yang dilakukan oleh Baginda SAW Nabi
Muhammad SAW beserta sahabat-sahabat Baginda SAW dari Kota Makkah ke Kota Madinah dalam tahun ke 13 selepas
Baginda SAW diutus menjadi Rasul Allah SWTbersamaan dengan tahun 622 masihi. Hijrah
juga bererti perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Kota Yathrib yang kemudiannya
dikenali sebagai Madinah.Umat islam yang berpindah dari Makkah ke Madinah
bersama-sama Baginda SAW dinamakan Muhajirin,Ansar.
Hijrah Rasulullah saw. ke Madinah
bukan untuk melarikan diri, atau menyelamatkan diri dari ancaman orang-orang
kafir tetapi adalah untuk menegakkan Islam, sehingga Islam ini menjadi agama
dan ideologi yang boleh disebarkan ke seluruh dunia, untuk menyelamatkan dunia
daripada kehancuran. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT.
Dalam
surat At-Taubah: 33/Al-Fath: 28/As-Shaf: 9.
"Dialah yang mengutus
RasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang haq, agar Dia memenangkan
agamanya, ke atas agama-agama yang lainnya."Semakin ramai penduduk Makkah,
sama ada lelaki dan wanita telah memeluk Islam.
Nabi Muhammad SAW menyebarkan
dakwah di Madinah selama 10 tahun. Dalam tempoh itu,dakwah Baginda berbeza
dengan apa yang dilakukan di Makkah. Setelah teras Islam terbina semasa di
Makkah di atas kekuatan batin dan hati setiap orang Islam. Maka, tapak teguh
itu dikembangkan identitinya semasa Makkah.
Dengan itu,ayat-ayat
Al-Quran yang diturunkan di Madinah banyak menerangkan tentang dialog Ahli
Kitab, hukum-hukum untuk amalan didalam ibadat, muamalat, siasas dan
peperangan, mendirikan kerajaan dan tasyrik secara umum.
Baginda pada masa awalnya
tidak diterima oleh kaumnya sendiri, iaitu kaum Quraisy tetapi Baginda SAW
diterima dan diakui oleh penduduk Yathrib (MADINAH). Antara faktor-faktornya
seperti berikut :
- KEHILANGAN SOKONGAN QURAISY
Faktor yang menyebabkan Nabi
Muhammad SAW meninggalkan Makkah dan pergi ke Yathrib ialah kehilangan sokongan
dan perlindungan daripadakaum Quraisy. Ini kerana setelah bapa saudaranya
kepimpinan Quraisy telah berpindah ke tangan Abu Talib meninggal dunia,Abu Lahab
yang menjadi musuh ketat Nabi Muhammad SAW dan mempunyai hubungan perdagangan
dengan sesetengah musuh ketat Baginda SAWyang lain. Ini berdasarkan fakta
selepas Nabi Muhammad SAW pergi ke Taif
dalam tahun 619atau 620M. Baginda terpaksa meminta perlindungan daripada suku
nawfal untuk memasuki semula Makkah. Keadaan ini menunjukkan bahawa Abu Lahab
enggan memberi perlindungan keselamatan kepada Nabi Muhammad SAW.
- JEMPUTAN PENDUDUK YATHRIB
Setelah beberapa percubaan
untuk mendapatkan tapak baru bagi Harakah Islamiah gagal, Nabi Muhammad SAW telah
bertemu dan berunding dengan wakil-wakil daripada suku-suku dari Yathrib, iaitu
Aus dan Khazraj yang dating berkunjung ke Makkah pada musim haji bulan Jun 622
M. Pertemuan ini berkesudahan dengan termeterainya perjanjian Aqabah apabila
mereka melakukan sumpah setia dihadapan Nabi Muhammad SAW untuk melindungi Baginda
, bahkan jika terpaksa , mereka sanggup mengangkat senjata berperang untuk
menjaga keselamatan Baginda SAW dan agama islam. Serentak dengan itu juga
mereka dengan jujurnya mengundang Nabi Muhammad SAW untuk berhijrah ke Yathrib.
Undangan itu diterima oleh Baginda SAW.
- NABI MUHAMMAD SAW MEMERLUKAN PUSAT KEGIATAN DAKWAH YANG BARU
Nabi Muhammad SAW
memerlukan suatu tempat yang baru yang lebih selamat bagi meneruskan dakwah
islam, kerana usaha Baginda SAW di Makkah dan Taif selama kira 13 tahun tidak
mendatangkan natijah yang digalakkan. Dalm menghadapi penentangan orang Makkah
dan ancaman mereka yang berterusan dan semakin hebat yang mengancam nyawa
Baginda SAWdan kaum Muslimin, Baginda hanya
dapat menumpukan dakwah kepada
rombongan-rombongan haji dari Yathrib dan tempat-tempat lain di semenanjung tanah
arab sahaja.
- KEMUNGKINAN DAKWAH DI TERIMA DI YATHRIB
Penduduk Yathrib
mengetahui dari Kaum Yahudi (dari ahli kitab) berita tentang kebangkitan
seorang nabiyang terakhir. Sebab itulah mereka lebih bersedia dari segi
psikologinya untuk
menerima Nabi Muhammad SAW
, tidak seperti mana penduduk Makkah yang tiada sedikit pengetahuan pun
mengenai Baginda SAW.
MANHAJ-MANHAJ DAKWAH NABI MUHAMMAD S.A.W DI MADINAH
Manhaj-manhaj dakwah Nabi Muhammad
s.a.w di Madinah bertujuan untuk membina keyakinan dengan apa yang akan baginda
sampaikan. Nabi Muhammad s.a.w merupakan Rasul utusan Allah (SWT) yang akan
membawa masyarakat Madinah ke jalan yang benar melalui pendekatan-pendekatan
seperti yang dinyatakan.
- Manhaj Tarbiyyah
Pendekatan ini adalah pendekatan
pendidikan dilakukan oleh Nabi s.a.w kepada mereka yang sudah menerima lslam,
kerana didikan yang kukuh akan menjadikan mereka tidak mudah dipengaruhi oleh
pihak musuh. Dengan wujudnya sahsiah yang mantap, ia boleh mempengaruhi orang
luar untuk mengikuti jejak mereka. Di sinilah letaknya kepentingan manhaj
pendidikan ini bagi membangun manusia contoh yang boleh mempengaruhi orang luar
menerima lslam secara mudah dan senang hati.
Antara usaha dakwah yang dilakukan
oleh Rasullullah SAW ialah:
1. Membina masjid
Pembinaan masjid sebagai perkara
pertama yang Nabi Muhammad s.a.w lakukan di Yathrib jelas menggambarkan
kepentingan institusi masjid tersebut dalam menegakkan syiar Islam yang selama
ini diperangi. Ia boleh berperanan besar dalam menyatukan akidah umat Islam.
Pembinaan masjid juga membuktikan bahawa seluruh ibadat dalam Islam adalah
menjurus kepada pembersihan jiwa, pemurnian akhlak, pengukuhan ikatan antara
sesama Islam terutamanya dalam hal bantu-membantu dan ketakwaan.
Rasulullah SAW memerintahkan para
sahabat membangun Masjid.Rasulullah SAW menjadikan masjid tidak hanya sebagai
tempat solat melainkan juga sebagai tempat berkumpul, bermusyawarah, membina
ukhuwah dan aqidah Islam serta mengatur berbagai persoalan kaum muslimin
sekaligus memutuskan hukum di antara mereka.
Masjid yang didirikan di Yathrib
asalnya adalah tempat menjemur kurma yang dimiliki oleh dua orang anak yatim
bernama Sahl dan Suhayl. Pembinaan masjid ini turut menyaksikan penglibatan
Nabi Muhammad s.a.w apabila baginda bersama-sama mengangkut labin (Batu-bata)
yang digunakan untuk membina bangunan masjid. Atap masjid pula dibuat daripada
daun pelepah tamar dan tiangnya dari pelepah tamar yang keras.
Masjid ini menjadi pusat kepada
segala aktiviti umat lslam pada masa itu. Masjid yang di bina telah dijadikan
sebagai pusat pengajian lslam yang dipimpin secara langsung oleh Nabi s.a.w
yang diberi nama al-Suffah.
Al-Suffah ketika itu menjadi Pusat
Dakwah dibina dengan tujuan untuk melatih para pendakwah yang nantinya akan
menjadi mujahid dakwah di pelbagai kawasan yang telah menerima lslam. Nabi
s.a.w sendiri sebagai tenaga pengajarnya. di samping itu di bantu oleh
sahabat-sahabat yang dianggap lebih senior yang juga mendapat pendidikan secara
langsung dari Nabi s.a.w. Di antara mereka yang menjadi pembantu Nabi s.a.w
sebagai tenaga pengajar ialah Abdullah bin Said bin al-As, Ubaidah bin Samit,
Ubaydah bin Kaab dan lain-lain. Bahkan di antara pengajarnya adalah tawanan
Perang Badr yang mempunyai kepakaran tertentu yang dijadikannya sebagai
tebusan.
Kesungguhan Nabi Muhammad s.a.w
membina masjid ini bukan semata-mata ingin mewujudkan satu tempat yang khusus
untuk ibadat sahaja. Sebenarnya masjid ini juga turut dijadikan sebagai tempat
umat Islam menerima ajaran Islam, tempat pertemuan umat Islam, tempat mengatur
urusan pentadbiran, tempat tinggal golongan yang tidak mampu, tempat
membincangkan strategi peperangan, tempat bermesyuarat dan tempat menerima
perwakilan asing.
2. Mempersaudarakan antara golongan Muhajirin
dengan golongan Ansar
Aktiviti selanjutnya yang dilakukan
Rasulullah SAW adalah mempersaudarakan antara kaum Anshar dan Muhajirin.
Persaudaraan yang digambarkan oleh Rasulullah SAW ibarat satu tubuh. Bila salah
satu anggota tubuh ditimpa kesakitan maka seluruh tubuhnya merasakan sakit.
Persaudaraan yang mendarah daging mengalir dalam tubuh setiap umat sehingga
lenyap sama sekali segala bentuk fanatik golongan, suku bangsa dan perkauman.
Nabi Muhammad s.a.w memandang penting
aspek persaudaraan antara golongan Muhajirin dengan golongan Ansar. Ia
merupakan satu manifestasi keadilan Islam dari segi akhlak kemanusiaan. Satu
hal yang perlu dilihat di sini ialah Muhajirin menghadapi masalah persoalan
ekonomi dan sosial. Mereka tiba di Madinah tanpa memiliki apa-apa harta.
Penghijrahan golongan Muhajirin boleh melibatkan diri dalam kegiatan ekonomi di
Yathrib. Namun ia agak susah untuk dilakukan memandangkan kegiatan ekonomi di
Yathrib lebih berasaskan pertanian dan penternakan. Ini jelas sekali berbeza dengan
kegiatan ekonomi mereka di Makkah sebelum ini yang lebih tertumpu pada kegiatan
perdagangan. Nabi Muhammad s.a.w sedar bahawa keadaan golongan Muhajirin ini
boleh dibantu oleh golongan Ansar yang kaya dengan hasil pertanian, harta dan
pertukangan mereka.
Sorotan ke atas sirah Nabi Muhammad
s.a.w membuktikan bahawa golongan Ansar benar-benar memperlihatkan contoh
pengorbanan yang amat mulia. Antara bentuk pengorbanan dan bantuan Ansar ialah
mereka mencadangkan kepada Nabi Muhammad s.a.w agar membahagikan pokok kurma
mereka kepada golongan Muhajirin. Namun Nabi Muhammad s.a.w menyarankan agar
pokok kurma itu diusahakan oleh golongan Ansar dan mereka boleh membahagikan
hasilnya kepada golongan Muhajirin. Alasan yang Nabi Muhammad s.a.w berikan
ialah tenaga golongan Muhajirin lebih diperlukan untuk dakwah dan jihad.
Golongan Ansar ini juga dikatakan
sanggup menawarkan salah seorang isteri mereka kepada golongan Muhajirin. Ini
berlaku antar Sa’d bin al-Rabi’ dari golongan Ansar dengan Abd Rahman bin’Awf
dari golongan Muhajirin. Sa’d dilaporkan mempunyai dua orang isteri dan beliau
menawarkan salah seorang dari isterinya kepada Abd Rahman bin ‘Awf dan Abd
Rahman bin ‘Awf sendiri membuat pilihan yang mana satu lebih disukainya.
Walaupun golongan Ansar ternyata menawarkan bantuan yang tidak bernilai
harganya, ini tidak bermakna golongan Muhajirin tidak berusaha langsung.
Menurut catatan Ibn Sa’d dan
al-Baladhuri persaudaraan ini terjalin antara 90 orang iaitu 45 dari golongan
Muhajirin dan 45 dari golongan Ansar. Persaudaraan ini memberi hak untuk
tolong-menolong antara kedua-dua golongan. Sebagai contoh, dalam menyelesaikan
masalah kehidupan sama ada pertolongan berbentuk kebendaan atau nasihat
sehingga membenarkan mereka saling mewarisi harta walaupun tidak mempunyai
hubungan kekeluargaan. Namun hak perwarisan harta terbatal dengan turunnya ayat
75 surah al-Anfal. Walau bagaimanapun, Ibn ‘Abbas melaporkan bahawa hak dalam
bentuk bantuan, pertolongan dan nasihat masih kekal. Persaudaraan dengan ikatan
Aqidah Islamiah ini semakin bertambah kukuh setelah dinaungi sebuah Daulah
dibawah kepimpinan Rasulullah SAW yang menerapkan Sistem Islam.
3. Sahifah Madinah (Piagam Madinah)
Setelah Islam datang dan terbentuk
masyarakat Islam di Madinah, gambaran dan pola hubungan antara masyarakat
Yahudi dan Islam semakin tampak perbezaannya. Oleh kerana itu harus ada
kebijaksanaan hukum yang mengatur hubungan mereka dengan kaum muslimin.
Rasulullah SAW kemudian membuat
perjanjian (piagam Madinah). Istilah sekarang disebut Undang-Undang Dasar yang
berfungsi sebagai suatu manhaj (jalan atau strategi pengamanan) dalam mengatur
atau membuat batasan-batasan yang menyangkut interaksi antara kabilah-kabilah
Yahudi dan kaum muslimin. Lebih dari itu isi perjajian mencakup pula hubungan
negara dengan masyarakat atau masyarakat dengan negara.
Piagam Madinah ini mengandungi dua
bahagian. Bahagian pertama meliputi fasal 1 hingga fasal 23 yang menggariskan
peraturan mengenai golongan Muhajirin dan Ansar. Manakala bahagian kedua pula
meliputi fasal 24 hingga 47 membincangkan hak dan tanggungjawab kabilah Yahudi
di Madinah. Secara umumnya, piagam ini mengandungi prinsip-prinsip berikut:
a. Piagam itu tertulis. Justeru itu,
ia adalah satu perlembagaan bertulis yang pertama dalam sejarah dunia.
b. Piagam itu adalah satu perjanjian
masyarakat antara golongan Muhajirin dan golongan Ansar.
c. Pembentukan ummah yang ditegaskan
dalam fasal 1 bertujuan untuk membentuk satu masyarakat baru dalam negara Islam
yang baru didirikan. Kepentingan prinsip ini begitu ketara kerana ia
menghimpunkan antara golongan Muslim dengan golongan Yahudi dan
golongan-golongan lain di dalam masyarakat baru sebagai warganegaranya.
Masyarakat baru ini adalah masyarakat yang mempunyai undang-undang yang
hidupnya teratur diasuh jiwa raganya serta yang diatur langkah dan cara
pergaulannya.
d. Cita-cita kenegaraan yang terdapat
dalam bahagian awal Piagam Madinah jelas menggambarkan ideologi Islam dalam
membentuk sesebuah negara.
e. Pengakuan hak asasi manusia
meliputi pengakuan tentang cara hidup, adat istiadat dan kebebasan mereka. Ini
jelas digambarkan dalam fasal 2 hingga 10. Begitu juga dengan hak-hak politik
seperti yang terkandung dalam fasal 16 hingga 23.
f. Disiplin dan semangat setia kawan
dianjurkan seperti yang terdapat dalam fasal 11 hingga 15.
g. Pengakuan tentang hak-hak minoriti
golongan Yahudi seperti dalam fasal 25 hingga 35.
h. Pengakuan adanya pemimpin negara
yang harus dipatuhi segala perintahnya. Beliau bertanggungjawab menentukan haluan
politik negara dan beliau juga menjadi tempat merujuk segala persoalan. Ini
jelas disebut dalam fasal 36 dan fasal 42. Prinsip ini secara tidak langsung
menegaskan kewujudan seorang penguasa negara yang mewakili seluruh umat iaitu
Nabi Muhammad s.a.w
i. Kewajipan mempertahankan negara
seperti yang ditegaskan dalam fasal 39.
j. Politik perdamaian dijadikan
sebagai haluan negara yang dipegang teguh seperti yang terkandung dalam fasal
45.
4. Strategi Politik dan Militeri
(ketenteraan)
Dalam rangka menyebarkan dakwah Islam
ke luar negeri Madinah, sekaligus mengumumkan kepada bangsa Arab dan
bangsa-bangsa lain mengenai berdirinya Daulah Islamiah, maka diambil beberapa
langkah lanjutan sebagai berikut:
·
Mengirim surat (mengajak kepada Islam (dakwah Islam), jika tidak mahu
menerima Islam sebagai agama, mestilah patuh dengan hukum Islam di bawah Daulah
Islam)kepada kepala-kepala negara/ kerajaan, pimpinan kabilah/suku yang ada di
sekitar jazirah Arab.
·
Memaklumkan perang kepada orang-orang yang menetang dakwah Islam.
·
Memerangi kabilah-kabilah yang mengkhianati perjanjian perdamaian bersama
kaum muslimin.
·
Menjadikan Daulah Islamiah sebagai satu kekuatan yang disegani dan
ditakuti lawan-lawannya.
- Manhaj al-Mursalah
Baginda s.a.w bukan sahaja berdakwah
dengan menggunakan ucapan, bahkan baginda s.a.w menyampaikan mesej dakwah
dengan tulisan yang ditulis oleh para sahabatnya. Kebanyakan surat-surat
baginda s.a.w dapat dibahagikan kepada tiga bahagian utama iaitu :
a. Seruan yang berisi seruan dan ajakan untuk
memeluk Islam. Surat seperti ini biasanya baginda s.a.w tujukan kepada
non-muslim seperti orang Yahudi, Kristian, Majusi dan Musyrikin.
b. Surat yang berisi ajaran Islam yang berkaitan
dengan panduan yang diperlukan oleh masyarakat Islam. Biasanya surat ini
ditujukan kepada orang Islam yang ingin mengetahui sesuatu perkara dalam Islam.
c. Surat yang berisi panduan Islam bagi
non-muslim yang berada di bawah pemerintah Islam. Ia khu
sus untuk mereka yang
ingin berdamai dengan umat Islam.
Kebanyakan surat yang dihantar oleh
baginda s.a.w kepada pemimpin-pemimpin negara lain untuk menyeru mereka kepada
Islam. Sebagai contoh baginda s.a.w telah menghantar para utusannya kepada
raja-raja yang berjiran seperti Habsyah, Mesir, Parsi dan Rome. Menurut Abd
Ghafar Aziz (1983) baginda mempunyai 42 orang kakitangan yang bertanggungjawab
menyediakan surat serta menterjemahkannya, termasuk Abu Bakar, Umar, Uthman,
Ali, Muawiyah, Ibn ‘As, Khalid bin Walid dan lain-lain. Pemindahan maklumat
dari datu generasi ke generasi yang lain banyak dimanfaatkan dengan kaedah
tulisan ini dalam penyebaran dakwah Islamiah.
- Manhaj al-Bi’thiyah
Ia merujuk kepada pengiriman mujahid
dakwah ke pelbagai daerah di luar tempat Nabi s.a.w bermastautin. Ia merupakan
lanjutan daripada pendekatan tarbiah Nabi s.a.w bagi mempersiapkan para da’i
yang profesional yang telah menjalani latihan yang dibimbing oleh Nabi s.a.w
secara langsung.
Pada tahun 4 Hijrah, Nabi s.a.w telah
menghantar tenaga ke negeri Najd di atas permintaan seorang penduduknya yang
bernama Amir bin Malik. Para pendakwah seramai tujuh puluh orang sahabat yang
dihantar itu diketuai oleh al-Mundhir bin Amr. Walaupun misi dakwah itu
menghadapi cabaran hebat dari penguasa Negeri itu, iaitu Amir Bin Tufayl, yang
akhirnya mencetuskan tragedi yang dikenali sebagai Bir Maunah dengan pembunuhan
tenaga dai yang dihantar itu. Yang masih hidup hanyalah seorang iaitu Amr bin
Umayyah yang segera menyampaikan peristiwa itu kepada Nabi s.a.w. Dengan sebab
itulah Nabi s.a.w melakukan doa qunut nazilah selama sebulan bagi mengutuk
perbuatan keji itu.
Pada tahun ke-7 Hijrah Nabi s.a.w
menghantar sejumlah pendakwah ke Khaibar, di utara Madinah, yang dipimpin oleh
Ali bin Abi Talib. Wasiat Nabi s.a.w kepada misi dakwah ini adalah :
Jalankanlah tugas mulia dengan penuh
ketenangan dan bertanggungjawab. Apabila kamu sampai di halaman rumah mereka,
ajaklah mereka masuk lslam, beritahulah mereka tentang tanggungjawab yang mesti
dikerjakan . Demi Allah, usaha yang menyebabkan Allah membuka pintu hidayah
kepada seorang sahaja, lebih baik bagi kamu daripada memiliki unta yang
berwarna merah.
Nabi s.a.w juga telah menghantar
sahabat-sahabat ke Yaman. Di antara sahabat yang di hantar dalam misi dakwah
ini ialah Abu Musa al-Asyari, Muadh bin Jabal, Ali bin Abi Talib, Khalid bin
al-Walid, al-Barra’ bin Azib. Mengikut keterangan al-Barra’ bahawa beliau
bersama Khalid bin Walid dan lain-lain sahabat telah dihantar oleh Nabi s.a.w
untuk berdakwah ke Yaman. Mereka telah menjalankan aktiviti dakwah di Yaman
selama enam bulan, tetapi tiada seorang pun yang masuk lslam. Kemudian Nabi
s.a.w mengirim Ali bin Abi Talib, ketika Ali bin Abi Talib bersamanya, mereka
telah mendatangi kabilah Hamdan dan berjaya memasukkan mereka dalam lslam. Setelah
berita ini sampai kepada Nabi s.a.w melalui surat Ali bin Abi Talib. Nabi pun
terus bersujud syukur dan setelah bangun Nabi s.a.w mengucapkan : al-Salam ‘ala
Hamdan, al-Salam ‘ala Hamdan’ .
Nabi s.a.w pernah dikunjungi oleh
warga Najran yang beragama Kristian, mereka telah memohon kepada Nabi s.a.w
agar dikirimkan pendakwah yang amanah yang boleh mengajar tentang lslam. Nabi
pun memanggil Abu Ubaaydah bin al-Jarrah untuk dikirim ke sana bagi tujuan
dakwah. Demikian juga Khalid bin Walid pada tahun 10 Hijrah pernah dikirim ke
Yaman untuk berdakwah dan berjaya mengislamkan semua warga kabilah Bani Harth
di sana.
Setelah Makkah dibebaskan dari kuasa
kaum Musrikin pada tahun 8 Hijrah. Nabi s.a.w telah menghantar Muadh bin Jabal
sebagai pendakwah tetap di Mekah bagi mengajak mereka yang belum lslam untuk
masuk lslam dan mengajar al-Quran dan ajaran lslam kepada mereka yang sudah
masuk lslam.
- Manhaj Jihad
Metod Jihad ini sangat berkesan
terutamanya memberi tarikan kepada orang bukan lslam tentang lslam. Kemenangan
orang lslam dalam peperangan Badar, merupakan satu pengumuman yang jelas kepada
umum tentang agama yang baru dan suatu deklarasi Ilahi yang meluas tentang nabi
terakhir. Ia juga memberitahu kepada orang bukan lslam bahawa mereka tidak
mungkin mengalahkan agama yang baru ini dan rasulnya dengan cara-cara yang
telah dilakukan itu. Kemenangan-kemenangan yang dicapai oleh orang-orang lslam
dalam peperangan-peperangan dengan orang bukan lslam mempunyai kesan yang besar
untuk membawa orang-orang bukan lslam masuk lslam.
Langkah mewajibkan jihad perang untuk
melahirkan kekuatan masyarakat lslam. Jihad perang dalam lslam mempunyai cara
dan matlamat yang tersendiri. Ia berbeza dengan peperangan yang berlaku di
dalam tamadun-tamadun yang lain. Tujuan di sebaliknya adalah untuk menghapuskan
kezaliman, ia adalah untuk tujuan dakwah, kerana ia satu cara
dakwah,sebagaimana penjelasan Allah dalam surah al-Haj ayat 39-40,
Maksudnya:
Diizinkan berperang bagi orang-orang
(Islam) yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana Sesungguhnya mereka
telah dianiaya; dan Sesungguhnya Allah amat berkuasa untuk menolong mereka
(mencapai kemenangan).(39) Iaitu mereka Yang diusir dari kampung halamannya
dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (Mereka diusir) semata-mata
kerana mereka berkata: "Tuhan Kami ialah Allah". dan kalaulah Allah
tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain,
nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani),
dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang
Islam) Yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan Sesungguhnya
Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (agama Islam); Sesungguhnya
Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa;(40)
Keadaan tersebut dapat dilihat pada
peperangan yang berlaku di antara orang lslam dengan orang yang bukan lslam
selepas Hijrah Nabi sehingga membawa kepada Pembukaan Mekah. Dengan sebab
wujudnya kekuatan di pihak orang lslam yang selalunya menang dalam peperangan yang
diharunginya, orang-orang Arab diseluruh Semenanjung Tanah arab mengakui
kekuatan orang lslam dan kelemahan mereka. Dengan pengakuan ini, mereka
mengiktiraf lslam dan memeluknya beramai-ramai.
Secara keseluruhannya dapat
dijelaskan di sini bahawa dakwah Nabi Muhammad s.a.w di Madinah adalah cetusan
dari baginda yang merupakan perintis kepada ilmu dakwah berdasarkan keperluan
pada zaman itu. Ini kerana di Madinah mempunyai masyarakat majmuk yang terdiri
dari beberapa etnik dan kabilah yang selalu berbalah antara satu sama lain.
Akan tetapi, tidak menjadi masalah kepada para pendakwah untuk menggunakan
manhaj-manhaj dakwah Nabi Muhammad s.a.w dalam konteks masa kini. Perlu
diingatkan bahawa cabaran pada masa kini lebih hebat berdasarkan apa yang telah
dinyatakan. Para pendakwah perlu mempersiapkan diri dengan segala ilmu,
manhaj-manhaj dan medium yang ingin digunakan untuk meneruskan apa yang telah
Nabi Muhammad s.a.w ajarkan kepada kita.
Melalui penelitian dan penghayatan
langkah-langkah dakwah Rasulullah sejak period Mekah hingga period Madinah
dapat disimpulkan bahawa pada period Mekah, Baginda lebih bersikap sebagai
seorang da'ie, muballigh, imam dan sekaligus sebagai tokoh politik dan pemimpin
jemaah kaum muslimin. Manakala dalam period Madinah, baginda bukan hanya
berperana sebagai seorang Rasul, tetapi juga sebagai kepala negara di dalam
pemerintahan Daulah Islamiah (Khilafah). Keberhasilan para da'ie penerus dakwah
sangat ditentukan oleh sejauh mana kesetiaannya mengikuti jejak langkah
(Thoriqah) dakwah Rasulullah SAW. Mudah-mudahan kita sentiasa dianugerahkan
taufiq dan hidayah daripada-Nya dalam menegakkan Islam di bumi Allah ini.
Dakwah di Madinah adalah
kesinambungan dengan apa yang telah dilakukan semasa di Makkah. Metode
Perbandingan semasa di Madinah yang digunakan oleh Nabi s.a.w. Dalam surah
al-Jumuat ayat 5,
Maksudnya:
Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telah
pun diterangkan Dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga
mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang di tanggungjawab dan
ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka
tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang
memikul bandela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya).
buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan
(ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim. (Surah al-Jumuat:5)
Semoga dakwah Nabi dapat menjadi
teladan, contoh dan ikutan yang baik untuk kita sama-sama menyampaikan dakwah
seperti Rasullullah SAW. Ingatlah bahawa menerapkan Islam di dalam kehidupan
secara menyeluruh adalah suatu kewajiban dan Islam akan terlaksana sepenuhnya
dengan adanya Daulah iaitu Khilafah Islam.
Maka mendirikan semula Khilafah
adalah wajib. Untuk mendirikan Khilafah perlu adanya usaha ke arah
mendirikannya. Maka usaha-usaha ke arah mendirikan Khilafah juga hukumnya
menjadi wajib tatkala dunia ketiadaan Khilafah di zaman ini. Dan usaha untuk
mendirikan semula Khilafah mestilah dilakukan melalui thoriqah (jalan atau
cara) sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Baginda SAW kerana apa sahaja
yang dilakukan oleh Baginda bukanlah menurut hawa nafsunya melainkan adalah
merupakan wahyu daripada Allah.
Ini beerti thoriqah tersebut adalah merupakan
perintah Allah iaitu hukum syara' yang wajib diikuti. Oleh kerana itu, umat
Islam yang ingin bangkit harus melalui jalan dakwah yang lurus dengan metod
(thoriqah) yang benar dengan cara memahami perjalanan dakwah Rasulullah secara
keseluruhan, mengikuti dan melaklaksanakannya. Moga jalan dakwah yang telah
dilakukan Rasulullah ini akan menjadi teladan dalam usaha untuk membangkitkan
umat Islam dan mencapai kejayaan dalam menegakkan syi'ar Islam buat kedua
kalinya. InsyaAllah..
"Kamu (ummat Islam) adalah umat terbaik
yang dikeluarkan untuk manusia, menyeru yang ma'ruf dan mencegah yang
mungkar,dan beriman kepada Allah” [Surah Ali Imran ayat 110]
Comments
Post a Comment