Posts

Showing posts from 2011

Janganlah bersedih walaupun hatimu di sakiti...

Image
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".



Jika anda terasa sedih ketika di sakiti,ingatlah pada Allah..Kembalilah pada Allah kerana Dia lah sebaik-baik tempat berbagi dan mengadu..Hanya Dia lah sumber ketenangan apabila hati tidak tenang...Kerana Dia lah Maha Mengetahui semua yang terjadi di dunia ini..Dia tahu apa yang terbaik untuk diri kita..









Manusia Bertanya : Kenapa aku diuji?


Qur’an Menjawab :…

Zikir Penenang Hati - Hasbi Rabbi..

Image
Bismillahhirrahmannirrahim..Assalamualaikum w.b.t. Kali ini saya akan post kan zikir yang sangat saya gemari dan zikir ini juga dapat memberi ketenangan dalam diri saya iaitu Hasbi Rabbi..Kita wajib menanamkan sifat yakin terhadap Allah S.W.T..Zikir ini dapat memantapkan lagi keyakinan kita pada Allah serta ingatan kita pada NYA..Jika anda semua berasa rindu akan seseorang,lafazkan lah dan baca lah zikir ini supaya hati anda rasa tenang dan sentiasa ingat pada Allah dan gantikan lah rindu itu kepada rindu Yang Maha Esa lagi baik...Jika anda dapat mengerti setiap ayat dalam zikir itu adalah lebih baik kerana setiap maksud di dalam zikir ini,sangat baik dan kita hanya berserah pada Allah...  Sama-samalah kita mendengar dan sentiasa menjadikan zikir harian kita.. :-)



Hasbi Rabbi Jallallah


Cukuplah Tuhan bagi ku Allah Maha Agung


Mafi Qalbi Ghairullah


Tiada di dalam hati ku kecuali Allah


Nur Muhammad Sallallah


Cahaya Muhammad selamat atas NYA


Haqqul Laillahhaillallah


Benarlah tiada Tuhan selain A…

MURNINYA HATI SI ISTERI. MULIANYA PENGORBANAN SI SUAMI.

Image
Bismillahhirrahmanirrahim.. Assalamualaikum w.b.t.. Dah lama rasa nya tidak update blog ni,terasa rindu untuk merangkai ilmu semula..Post kali ini saya copy dari seorang sahabat,cerita ini mengenai cinta dan kasih sayang sepasang suami isteri yang cinta nya berlandaskan agama dan kerana Allah hingga ke syurga ALLAH..Masyaallah begitu mulia pasangan ini,,Begitu indah dan sangat sedih kisah cinta mereka ..Mari kita  baca sebuah cerpen ini yang bertajuk
MURNINYA HATI SI ISTERI.
MULIANYA PENGORBANAN SI SUAMI.



MasyaALLAH,,MURNINYA HATI SI ISTERI..MULIANYA PENGORBANAN SI SUAMI..., by Fadli Ahmad Alawi on Monday, September 12, 2011 at 8:14pm

Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang tengah menonton televisyen – ceramah bersama Dato Masyitah. Siaran OASIS astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu ...solat. Tiba-tiba, si dia bangun dan memandang dia yang tengah khusyuk membelek laptop di hadapan. “abang, maghrib dah nak ma…

Peristiwa Israk Mikraj

Image
Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, ruangan Sudut Agama menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya. Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.
Semasa Israk( Perjal…